By Amin Sarhan - Feb 27, 2012

Mammatus Clouds
السحب الثديية




Mammatus (from Latin meaning "breast cloud") is a meteorological term applied to a cellular pattern of pouches hanging underneath the base of a cloud. identifiable by their sagging, pouch-like shape.
سحب الماماتوس (من اللاتينية) أو السحب الثديية هو مصطلح في علم الطقس يطلق على الشكل الثديي لتجعدات أو رزم تتكون تحت السحب ويتعرف عليها من شكلها المترهل مثل الصرر.

Mammatus over CitiField in New York, June 26, 2009    سحب ثديية فوق ملاعب سيتي فيلد بنيويورك


Mammatus clouds do not produce severe weather. However, when occurring in cumulonimbus, mammatus are often indicative of a particularly strong storm or maybe even a tornado storm. The individual mammatus lobe average diameters of 1–3 km. A lobe can last an average of 10 minutes, but a whole cluster of mamma can range from 15 minutes to a few hours. They usually are composed of ice, mixture of ice and liquid water or be composed of almost entirely liquid water. This what makes them sag downwards. This phenomenon can be seen in many countries, but most commonly in USA.

بشكل عام لا تؤدي السحب الثديية إلى ظروف مناخية رديئة. ومع ذلك فإنها عندما تحدث في تكوينات تحت السحب الركامية المكفهرة فإنها غالبا ما تكون مؤشراً على عاصفة قوية أو ربما حتى عاصفة إعصارية. ويبلغ قطر الثدي الواحد بالمتوسط من 1-3 كم. ويمكن للثدي الواحد أن يبقى مدة مابين 10 دقائق بينما مجموعة الأثداء تبقى ما بين 15 دقيقة إلى بضع ساعات. و يتكون الثدي في العادة من الثلج أو مزيج من الثلج والماء السائل أو أن يتكون كليا تقريبا من الماء السائل. وهذا ما يجعل الأثداء تترهل نحو الأسفل. ويمكن رؤية هذه الظاهرة في العديد من دول العالم ولكنها أكثر وجوداً في الولايات المتحدة الأمريكية.

Mammatus clouds in parts of USA   سحب ثديية من أرجاء أمريكا















Mammatus over Hanoi, Vietnam    سحب ثديية فوق هانوي بالفيتنام



0 comments:

Post a Comment