By Amin Sarhan - Jun 23, 2012

2 Million Pearls' Carpet for Holy Prophet Tomb
سجادة مطرزة بمليوني لؤلؤة لقبر الرسول الكريم




Sotheby's, the famous auction firm, sold in Doha, Qatar a carpet that was originally dedicated to the shrine of the Prophet Muhammad (pbuh)for $ 5.5 million. The carpet which is known as Baroda Pearl Carpet, has been the property of the Indian family for nearly a hundred years. The story of this carpet started when the Maharaja of Baroda (present-day Vadodara, Gujarat) converted to Islam a hundred years ago, he ordered to weave a precious carpet to be a cover for the tomb of the Holy Prophet in Medina.

باعت دار سوذبيز الشهيرة في الدوحة بقطر سجادة كانت موجهة (مهداة) لقبر الرسول الكريم (صلى الله عليه وسلم) بيعت بمزاد علني بـمبلغ 5.5 مليون دولار. وتعرف هذه السجادة بسجادة بارودا ظلت قرابة مائة عام ملكا لعائلة هندية. تبدأ قصة هذه السجادة بمهراجا منطقة بارودا الهندية (في هذه الأيام تدعى فدودارا، في غوجورات) والذي اعتنق الإسلام قبل مائة عام فأمر بحياكة سجادة نفيسة لكي تكون غطاءاً لقبر الرسول الكريم في المدينة المنورة. لكن المهراجا توفي قبل أن يحقق حلمه.



The carpet is 2.5 meters long and 1.5 meters wide and has a light beige color, but the gems and precious stones makes it radiant with color. The carpet - which had never been auctioned – was exhibited in New Delhi in 1902 and 1903 and then moved to Monaco, and was exhibited again in 1985 in New York. The carpet is wholly covered by ornaments and contains nearly two million natural saltwater Basra pearls from the Arabian Gulf. It is inlaid abundantly with diamonds, rubies, emeralds and other precious stones. It reflects the Indian designs of the eighth century which shows in the center of the carpet in the three forms of pink circulars made of diamonds and set against a background of gold and silver.

In his life, Prophet Muhammad (pbuh) slept on a straw mat or a leather mattress stuffed with fiber, living a life of humility and simplicity. Certainly, if he is alive, he would not have approved such a carpet.

ويبلغ طول السجادة 2.5 متر وعرضها 1.5 متر ولونها بيج فاتح، لكن الجواهر والأحجار الكريمة التي ترصعها جعلت منها لوحة مشعة بالألوان. كانت السجادة - التي لم يسبق لها الظهور في أي مزاد علني من قبل - قد عرضت في معرض نيودلهي عام 1902 و 1903 ثم نقلت إلى موناكو ، وعرضت مجددا عام 1985 في نيويورك. وتتميز السجادة بتغطيتها الكاملة بالزخرفة إذ تحوي قرابة مليوني حبة لؤلؤ بحري طبيعي من لآليءالبصرة في الخليج العربي. ومطعمة بالألماس والياقوت والزمرد والأحجار الكريمة الوفيرة . وهي تعكس التصميم الهندي في القرن الثامن عشرالذي يبدو واضحا في مركز السجادة من خلال ثلاثة أشكال وردية دائرية صنعت من قطع الألماس ووضعت على أرضية من الذهب والفضة.

في حياته، كان النبي محمد (ص) ينام على حصير أو فراش من الجلد محشو بالألياف، إذ كان يعيش حياة من التواضع والبساطة. ولو كان صلى الله عليه وسلم على قيد الحياة، فإنه لن يوافق أبداً على مثل هذه السجادة.












You may like to read these    قد ترغب بقراءة ما يلي

Makkah in 1885 versus Glimpse of the Future

Jeddah Floating Mosque

Al-Rahman Mosque in Aleppo

Melaka Straits Mosque

0 comments:

Post a Comment