By Amin Sarhan - Feb 17, 2015

Northern Lights: Bad Omen or Floating Spirits?
أضواء الشمال السماوية: نذير شؤم أم أرواح تطوف؟


Celestial curtains of dazzling mystical lights appear at most northern parts of the globe.
ستائر سماوية من أضواء مذهلة وغامضة تظهر في أقصى شمال الكرة الأرضية.


Northern lights were considered mystical events centuries ago, when they lacked an explanation for their presence. In medieval times, northern lights were considered harbingers of famine or war. Some aboriginal groups thought the lights were spirits of their people. The Alaskan Inuits thought the lights were spirits of the animals they hunted. The Maori of New Zealand, thought the lights were reflections from torches and campfires of Gods roaming in the skies.

These majestic lights or the aurora are some of the most mystical natural occurrences that happen above earth's magnetic poles in both the Northern and Southern Hemispheres. Though relatively few people watch this beauty; even less people understand how and why they appear.
في القرون الماضية اعتبرت أضواء الشمال أحداثاً غامضة لها رهبة، وذلك عندما افتقروا إلى تفسير وجودها. ففي العصور الوسطى اعتبر ظهور الشفق القطبي نذيراً للمجاعة أو الحروب. و اعتقدت جماعات أن الأضواء هي أرواح أهليهم. وأعتقد شعب الإنويت في ألاسكا بأن الأضواء هي أرواح الحيوانات التي كانوا يصيدونها، بينما اعتقد شعب الماوري في نيوزيلندا أن الأضواء هي انعكاس من مشاعل أو نيران الآلهة التي تجول في السماء.

هذه الأضواء أو ما يعرف بالشفق القطبي هي من أكثر الحوادث الطبيعية رهبة وتحدث فوق الأقطاب المغناطيسية في كل من شمال الكرة الأرضية وجنوبها على حد سواء. ورغم أن عدداً قليلاً نسبياً من الناس يرون هذا الجمال، فإن عددا أقل هم من يعرفون كيف ولماذا تظهر هذه الأضواء.



Aurora are created when solar winds interacts with earth's atmosphere. More specifically, when free electrons and protons escape through holes in the sun's magnetic field and travel to the earth's atmosphere and collide with gas particles. While earth's magnetic field deflects most of the charged particles, this field is the weakest at the poles, allowing some particles to enter and collide with gas particles, hence creating the mystical glowing lights we see in the sky. A peak in aurora activity occurs every 11 years, with 2013 being the most recent peak year.
يتشكل الشفق القطبي عندما تتفاعل الرياح الشمسية مع الغلاف الجوي للأرض. وبشكل أدق، عندما تهرب الإلكترونات الحرة والبروتونات من خلال ثقوب في الحقل المغناطيسي للشمس وتسافر إلى الغلاف الجوي للأرض وتصطدم بجزيئات الغاز. ومع أن الحقل المغناطيسي للأرض يصد معظم الجسيمات المشحونة، إلا أن منطقة قطبي الكرة الأرضية هي الأضعف، فتنفذ منها بعض الجسيمات وتدخل الغلاف الجوي وتصطدم مع جزيئات الغاز وبالتالي تخلق الأضواء المتوهجة المبهرة التي نرها في السماء. وتحدث ذروة في النشاط الشفقي كل 11 سنة وقد كانت آخر ذروة عام 2013.



The most common aurora colors are pale greens and pinks, though people also report seeing shades like violet, red and blue. The lights may appear in many forms, ranging from scattered clouds of color to wispy patches or shooting rays of light that illuminate the night sky with an unreal glow. Variations in the aurora colors are caused by different types of gas particles colliding. For instance, high-altitude oxygen collisions produce red lights.
ألوان الشفق القطبي الأكثر شيوعا هي الأخضر الشاحب والألوان الوردية، رغم أن تقريرا أفادت برؤية ظلال مثل البنفسجي والأحمر والأزرق. وقد تظهر الأضواء في أشكال كثيرة بدءا من غيوم متفرقة من الألوان إلى بقع ناعمة أو خطوط أشعة ضوئية تضيء سماء الليل بوهج غير طبيعي. وأسباب الاختلافات في ألوان الشفق القطبي هو إختلاف جسيمات الغاز المتصادمة. فعلى سبيل المثال عند الارتفاعات العالية تنتج اصطدامات الأكسجين أضواءا حمراء.



It is best to watch the Northern Lights in Alaska and northwestern parts of Canada, or over the southern tip of Greenland and Iceland.
وأفضل أماكن لمشاهدة الشفق القطبي هي ألاسكا والمناطق الشمالية الغربية من كندا أو الطرف الجنوبي من غرينلاند وايسلندا.


















Aurora captured by astronauts on the International Space Station (ISS).
الشفق القطبي كما التقطه رواد الفضاء من محطة الفضاء الدولية.



You may like to read these    قد ترغب بقراءة ما يلي
Collision Creates Amazing Art
Kingdom of Fire and Ice
Hot Tub in Snow
Japan's Winter Festival of Lights

0 comments:

Post a Comment