By Amin Sarhan - Aug 8, 2012

Astounding Desert Manhattan in Yemen
منهاتن الصحراء المذهلة في اليمن




Couple of years ago I was on a tour in Hadhramout, at the southern edge of the Empty Quarter's desert in Yemen. The tour included Shibam, the oldest Skyscraper City in world or "the Manhattan of the desert". An astounding town that is distinct for its mud-brick skyscrapers that house over 5,000 inhabitants. While Shibam has been in existence for an estimated 1,700 years, most of the city's houses originate from the 16th century. Many, though, have been rebuilt numerous times in the last few centuries.

قبل عامين كنت في جولة في حضرموت على الطرف الجنوبي من صحراء الربع الخالي في اليمن. وشملت الجولة مدينة شبام المذهلة، أقدم مدينة ناطحات سحاب في العالم أو "مانهاتن الصحراء" والتي تتميز بناطحات سحاب من الطين يسكنها أكثر من خمسة آلاف نسمة. ورغم أن شبام موجودة منذ حوالي 1,700 سنة، إلا أن معظم بيوتها يرجع إلى القرن السادس عشر. والعديد منها أعيد بناؤها مرات عدة في القرون القليلة الماضية.


Great interactive 360 panoramic view is awaiting you at article's end.
صورة تفاعلية رائعة بانورامية 360 درجة تنتظرك في آخر المقال.

The houses of Shibam are all made out of mud brick and about 500 of them are residential towers, which rise 5 to 11 stories high. In order to protect the buildings from rain and erosion, the walls are routinely maintained by applying fresh layers of mud.
Shibam is one of the oldest and best examples of urban planning based on the principle of vertical construction This architectural style was used in order to protect residents from Bedouin attacks. Now Shibam is a UNESCO World Heritage Site.

While visiting one of the high floors, I wondered how residents manage their toileting. My companion took me to the toilet room, 1.5 x 1.5 m. Half of the room floor is raised up by about 10cm. A 15x15cm hole in dug in the middle. The hole is open to the void below, towards the ground septic space. The toilet is smartly designed to let urine flow away from feces. Feces drop into the septic space at the ground level. This way feces can be processed later into organic fertilizer.

جميع بيوت شبام مبنية من لبنات الطين، وهي نحو 500 برج سكني ترتفع من 5-11 طابقا. ولحماية الأبراج من المطر والتعرية تطلى الجدران بطبقة جديدة من الطين بين الحين والآخر.
شبام هي واحدة من أقدم وأفضل الأمثلة على التخطيط الحضري باسلوب البناء العامودي. وقد استخدم هذا النمط المعماري من أجل حماية السكان من هجمات البدو. إن شبام الآن هي موقع من مواقع التراث العالمي لليونسكو.

عند زيارتي لأحد الطوابق العالية، تساءلت كيف يقضي السكان حاجتهم في هذه الطوابق العالية. فأخذني مرافقي إلى غرفة المرحاض، وهي 1.5 × 1.5 متر. نصف الغرفة يرتفع كمصطبة بحوالي 10 سم ويوجد في منتصف المصطبة فتحة تقارب 15×15 سم مفتوحة نحو الفراغ أسفل البناية حيث يوجد مكان تجميع البراز. وقد تم تصميم المرحاض بطريقة ذكية بحيث أن البول يسيل بعيدا عن البراز الذي يسقط في الفراغ نحو المخزن في الطابق الأرضي. وبهذه الطريقة يمكن الإستفادة من البراز بعد تحويله لاحقاً إلى سماد عضوي.



Shibam main gate   بوابة شبام الرئيسية


Old photo of the gate   صورة قديمة للبوابة


The square behind the gate   الساحة خلف البوابة





Coffee shop   مقهى


The grand mosque   الجامع الكبير



Mud residential towers, lanes & alleys   أبراج السكن الطينة والحارات والأزقة








Inside a flat on the sixth floor of a mud tower   غرفة في الطابق السادس من البرج الطيني


A building door   باب أحد البيوت


Mud bricks   لبنات الطين


Funny English Shop signs   لوحات بالإنكليزية المضحكة


Rotate in all directions & zoom in this 360 panoramic view.
در في كل الإتجاهات واقترب أو ابتعد في الصورة البانورامية التالية.

Use arrow keys or click mouse & drag to rotate.
Use 'shift' & 'Ctrl' keys or mouse wheel to zoom.
استخدم مفاتيح الأسهم أو انقر واسحب الفأرة للدوران.
استخدم مفاتيح 'shift' و 'Ctrl' أو عجلة الماوس للتكبير والتصغير.


You may like to read these    قد ترغب بقراءة ما يلي

Hanging Temple

Nine-Points Star Town

Adam's Footprint in Sri Lanka

Makkah in 1885 versus Glimpse of the Future

0 comments:

Post a Comment